Analysis Of The Relationship Of Learning Results On Creative Products And Entrepreneurship With The Interest In Entrepreneurship Of Culinary Students Of Vocational School 1 Batusangkar

Bunga Gusti Cahyani(1), Juliana Siregar(2*), Cici Andriani(3), Ranggi Rahimul Insan(4),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(3) Universitas Negeri Padang
(4) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author




Abstract

Abstract:The background of this research focuses on the importance of entrepreneurial skills in facing increasingly complex global economic challenges. In this context, entrepreneurship education is expected to encourage students to develop the interests and skills needed for entrepreneurship. The aim of the research is to analyze the relationship between learning outcomes and entrepreneurial interest in Class XI Culinary Arts students at SMK Negeri 1 Batusangkar.  This research method is quantitative correlational research. The research subjects were 33 SMK Negeri 1 Batusangkar. Data collection is carried out via gform. Data were analyzed descriptively and by regression test analysis. using the SPSS version 26 for Windows program. The results of the research show that the description of learning outcomes in the Creative Products and Entrepreneurship Subjects of Class XI Culinary Arts students at SMK Negeri 1 Batusangkar is in the low category.  The description of interest in entrepreneurship among Class XI Culinary Arts students at SMK Negeri 1 Batusangkar is in the low category. There is a significant positive relationship between learning outcomes and interest in entrepreneurship for Class XI Culinary Arts students at SMK Negeri 1 Batusangkar. The research concluded that there is a relationship between learning outcomes and students' entrepreneurial interest.

 


Keywords

Learning Outcomes, Product and Entrepreneurship Subjects, Interest in Entrepreneurship.

References

Abdurachman, T. A., Agustinus, E., Mulyani, N., &Rahma, A. (2021). Identifikasi Karakteristik Kewirausahaan Sebagai Landasan Pengembangan Potensi Diri. 2(3), 361–365

Alma, B. (2016) Kewirausahaan. Albeta. Bandung

Amelia, N Hendaryati (2019) Pembelajaran Produk Kreatif dan Kewirausahaan Melalui Pemanfaatan Bussines Center. Jawa Tengah: Pustaka Rumah C1nta

Khotimah, P. C., Kantun, S., &Widodo, J. (2020). Pengaruh Hasil Belajar Mata Pelajaran Produk Kreatif Dan Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha Siswa Di SMK Negeri 7 Jember (Studi Kasus Pada Kelas Xii Program Keahlian Multimedia Semester Gasal Tahun Ajaran 2019/2020). 14. https://doi.org/10.19184/jpe.v14i2.16522

Munawar, A., &Supriatna, N. (2018). Pengaruh Sikap Dan Motivasi Terhadap Minat Berwirausaha Siswa (Vol. 1).

Pendidikan, J., &Konseling, D. (n.d.).Pengertian Pendidikan (Vol. 4). http://repo.iain-tulungagung.ac.id/4018/2/BAB%20l.pdf

P., &RatnaDewi, S. (n.d.). Motivasi Dan Pengetahuan KewirausahaanTerhadap Minat Berwirausaha Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis, Influence Of Motivation And Entrepreneurial Knowledge On Entrepreneurial Interest In Students Of The Faculty Of Economics And Business Muhammadiyah Palopo University (Case Study Of Management Study Program).

Purwati. (2022). Pengembangan Bahan Pembelajaran Cetak Pada Pembelajaran Biologi Berdasarkan Analisis Kajian Dengan Menggunakan Bibliometrix Tools aplikasi metode SLNA. Diakses dalam http://repository.unpas.ac.id/

Setiawati, T dan Karpin. 2018. Produk Kreatif dan Kewirausahaan. http://ejournal.upi.edu/index.php/Boga/article/viewFile/8412/5283

Silvana PoliteknikNegeri Manado, N., Raya Politeknik, J., Administrasi Bisnis, J.,&Negeri Manado, P. (n.d.). Pengaruh Mata Pelajaran Produk Kreatif Dan Kewirausahaan (Pkk) Terhadap Minat Berwirausaha Pada Siswa Kelas Xii Di Smk Baramuli Pinrang. In Jurnal MABP (Vol. 5).

Sugiyono.(2021). Statistik untuk Penelitian.Alfabeta.

Sugiyono.(2024). Metode Penelitian Kuantitatif.Alfabeta.

Tamara, E., Hodsay, Z., &Aradea, R. (2020). Hubungan Pengetahuan KewirausahaanDan Minat Berwirausaha Dengan Hasil Belajar Siswa SMA Setia Darma Palembang. Jurnal Neraca: JurnalPendidikan Dan IlmuEkonomiAkuntansi, 4(2), 238. https://doi.org/10.31851/neraca.v4i2.5066.

Wijayanto, A., &Prasetyo, I. (2018).Evaluasi program pendidikan kewirausahaan masyarakat.JPPM (Jurnal Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat), 5(2), 96–107. https://doi.org/10.21831/jppm.v5i2.14999

Yayang, A. N (2022).Peran Pendidikan Dalam Pembentukan JiwaWirausaha: Pendidikan Kewirausahaan. JurnalIlmuPendidikan (ILPEN), 1, 38-53.

Yohana, C. (2021). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Produk Kreatif dan Kewirausahaan.Aksara:Jurnal Ilmu Pendidikan Non formal, 7(1), 89. https://doi.org/10.37905/aksara.7.1.89-102.2021

Yuliana, E., Kuswardinah, A., Astuti, P., Studi Pendidikan Tata Boga, P., Pendidikan Kesejahteraan Keluarga, J., Teknik, F., &Negeri Semarang, U. (2023). Food Science and Culinary Education Journal Belajar Produk Kreatif Kewirausahaan Dan Motivasi Berwirausaha Terhadap Minat Berwirausaha Siswa Kelas XI SMKN 1 Tengaran (Vol. 12, Issue 1). https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/fsce/index.

Zunaedy, M., &Aisyah, S. (n.d.).Faktor-faktor yang Mempengaruhi Minat Berwirausaha Mahasiswa Pendidikan Ekonomi STKIP PGRI Lumajang TahunAkademik 2020/2021 Triwil ujeng Ayuning tyas.In Jurnal Riset Pendidikan Ekonomi (Issue 6). http://ejournal.unikama.ac.idHal|47


Full Text: ; PDF

DOI: 10.24036/jptbt.v6i1.26754
10.24036/jptbt.v6i1.26754

Article Metrics

Abstract View : 38 times
; PDF : 16 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Bunga Gusti Cahyani

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.