The Influence Of Learning Creative Product And Entrepreneurship Subjects To The Passion Of The Students In Entrepreneurship At Smkn 9 Padang

Vanisa Andini(1), Reno Yelfi(2*),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author




Abstract

this study aims to describe The effect of learning outcomes on creative and entrepreneurial product subjects in the culinary field on the passion of class XII Culinary students in entrepreneurship at SMK N 9 Padang. This research method is a quantitative correlational approach. The results of the study are from the average variable score, creative product learning and entrepreneurship obtain a respondent achievement level (TCR) of 4.14 with a very high category. From the average variable score, the desire for entrepreneurship obtained a respondent achievement level (TCR) of 4.14 in the high category. There is a positive and significant relationship between the learning variables of creative and entrepreneurial products and the desire of Class XII Tata Culinary students to become entrepreneurs at SMKN 9 Padang, where the level of relationship between the two variables is in a fairly strong category.


Keywords

creative product learning and entrepreneurship, Desire, Entrepreneurship.

References

Aziz, K.T. (2019). Kontribusi pembelajaran produk kreatif dan Kewirausahaan terhadap minat berwirausaha siswa Kelas xi desain permodelan dan informasi bangunan Smk pu negeri bandung. (Skripsi). Fakultas Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, Universitas Pendidikan Indonesia. Bandung

Badan Pusat Statistik. 2022. Tingkat Pengangguran Terbuka. Berita Resmi Statistik. Diakses tanggal 10 November 2022

Budi, Retno Lestari dan Trisnadi Wijaya. 2012. Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa di STIE, MDP, STMIK, MDP, dan STIE MUSI. Jurnal Ilmiah STIE MDP, Vol. 1 No. 2 Maret 2012. Hal 112-119.

Eksi Sekarini dan Novi Marlena, “Pengaruh Pembelajaran Kewirausahaan terhadap Minat Berwirausaha yang Dimoderasi oleh Efikasi Diri pada Siswa Kelas XI BDP SMKN 2 Kediri”, Jurnal Pendidikan Tata Niaga, 8 (2020), 674

Khosmas, “pengaruh pembelajaran produk kreatif dan kewirausahaan terhadap minat berwirausaha siswa kelas XII kompetensi keahlian teknik kendaraan ringan otomotif di SMKN 1 Mandor”, jurnal pendidikan IPS, 1 (2021), 31

Koranti, K. (2013). Analisis Pengaruh Faktor Eksternal Dan Internal Terhadap Minat Berwirausaha, Proceeding PESAT, 5, 1-8.

Suherman, E. (2010). Desain Pembelajaran Kewirausahaan. Bandung: Alfabeta.

Sulaiman. (2022, Maret 30). Butuh 12 Persen untuk Menjadi Negara Maju, Rasio Wirausaha RI Baru 3,47 Persen. [Halaman web]. Diakses dari https://www.merdeka.com/uang/butuh-12-persen-untuk-menjadi-negara-maju-rasio-wirausaha-ri-baru-347-persen.html

Wibowo, M. (2011) Pembelajaran Kewirausahaan Dan Minat Wirausaha Lulusan Smk, Eksplanasi 6 (2), 109-122


Full Text: ; PDF

DOI: 10.24036/jptbt.v4i2.10982
10.24036/jptbt.v4i2.10982

Article Metrics

Abstract View : 79 times
; PDF : 34 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Vanisa Andini

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.