Development Of Putu Bendera Promotional Media

Wisnu Edi Saputra(1), Asmar Yulastri(2*), Lucy Fridayati(3), Wiwik Indrayeni(4),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(3) Universitas Negeri Padang
(4) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author




Abstract

This research was motivated by the absence of putu bendera promotional media in the form of making putu bendera advertising videos. The purpose of development in this study is to develop putu bendera promotional media in the form of putu bendera advertising videos so that putu bendera is better known to the wider community.This type of research is development research with the development model used is Planning, Production, and Evaluation (PPE). The trials in this study consist of 3, namely validity tests, practicality tests and effectiveness tests. While the data analysis technique used is a descriptive data analysis technique, namely by describing the validity, practicality, and effectiveness of using putu bendera ad videos.The results of this development conclude as follows; (1) Expert validation is declared very valid with an average value categorized as very valid (2) The practicality of the putu bendera ad video based on the practicality test on the putu bendera maker is declared very practical (3) The effectiveness of the putu bendera ad video based on the effectiveness test to the community in Barus District with the effective category. The conclusion of this study is that this putu bendera advertising video is valid, practical, and effective to increase public attraction to putu flag.

 


Keywords

Media Promotion, Putu Bendera, Kecamatan Barus

References

Adiasih, P. (2015). Persepsi Terhadap Makanan Tradisional Jawa Timur: Studi Awal. Volume 19, No.2, Th. 2015:, 112-125.

Almli VL, Verbeke W, Vanhonacker F, Naes T, Hersleth M. (2011). General image and attribute perceptions of traditional food in six european countries. Food Quality and Preference. 22: 129-138.

Ardhi, Yudha. (2013). Merancang Media Promosi Unik dan Menarik. Yogyakarta: Taka Publisher

Arifah, N. P. (2016). Paid Promote Sebagai Media Promosi Produk Delicy. Volume 1, Nomor 3, Agustus 2016, 307-313.

Arjana. (2016). Geografi Pariwisata dan Ekonomi Kreatif. Jakarta: PT Raja Grafindo.

Dewa, C. B. (2021). Pemanfaatan Media Sosial Tiktok Sebagai Media Promosi Industri Kuliner di Yogyakarta Pada Masa Pandemi Covid-19 (Studi Kasus Akun Tiktok Javafoodie). Vol 2.

Eliazer, S. L. (2013). Pembuatan Buku Makanan Tradisional Surabaya Sebagai Upaya Melestarikan Produk Lokal.

Gitosudarmo. (2014). Manajemen Pemasaran. Yogyakarta: BPFE

Hidayati, R. R. (2018). Aktivitas Promosi Dalam Meningkatkan Dana Pihak Ketiga Pada PT. Bank Perkreditan Rakyat (BPR) Batang Kapas Pesisir Selatan. 1-14.

Https://Regional.Kompas.Com/Read/2018/06/17/14551521/Putu-Bendera-Khas-Barus-Kue-Legendaris-Dari-Kota-Islam-Pertama-Di-Indonesia?Page=All. (N.D.)

Ismayani, D. (2018). Perancangan Video Iklan Promosi Profil Wisata Puncak Bila Riase' Kabupaten Sidrap.

Khairul. (2018). Implementasi Augmented Reality Sebagai Media Promosi Penjualan Rumah. 429-434.

Kismono. (2011). Bisnis Pengantar. Yogyakarta: Fakultas Ekonomi dan Bisnis UGM.

Kotler, P. & Keller, K.L. (2012), Manajemen Pemasaran Jilid I Edisi ke 12. Jakarta: Erlangga.

Kristbergsson, Kristberg dan Oliveira. (2016). Traditional Foods, General and Consumer Aspects. New York: Springer.

Kusuma, M. R. (2019). Perancangan Video Iklan Layanan Masyarakat Self Harassment Dengan Teknik Motion Graphic Berbasis Infografis Sebagai Upaya Meningkatkan Kesadaran Masyarakat.

Lung, I. W. (2020). Pengaruh Daya Tarik dan Promosi Terhadap Minat Kunjung Kembali Wisatawan di Tebing Breksi Yogyakarta.

Minta Harsana, M. (2018). Potensi Makanan Tradisional Kue Kolombeng Sebagai Daya Tarik Wisata di Daerah Istimewa

Yogyakarta. Vol. 1, No. 2. October 2018, 41-46.

Muliani, L. (2019). Potensi Bubur Ase Sebagai Daya Tarik Wisata Kuliner Jakarta. 50-56.

Perdana, P. H. (2018). Perancangan Media Promosi Waroeng Makan Kalkoen Sebagai Upaya Meningkatkan Brand Recognition.

Peter dan Olson, J.C. (2014). Perilaku Konsumen dan Strategi Pemasaran. Jakarat: Salemba Empat.

Puspitarini, D. S. (2019). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Promosi (Studi Deskriptif pada Happy Go Lucky House) . 72-79.

Putra et al. (2014). Ekstraksi Zat Warna Alam dari Bonggol Tanaman Pisang (Musa Paradisiaca L.) dengan Metode Maserasi, Refluks dan Sokletasi. Jurnal Kimia. 8(1): 113-119

Setiawan, H. (2020). Model Daya Tarik Kuliner Lokal Sebagai Pendorong Daya Tarik Wisata Kuliner. 120-126.

Setiawan, W. B. (2018). Kondisi Geomorfologi Kawasan Pesisir Kota Barus, Sumatera Utara Dan Saran Pengelolaan Kawasan Tugu Kilometer Nol Islam Nusantara.

Sugiyono. (2019). Metodelogi Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif Dan R&D. Bandung: alfabeta

Sunardi, A. (2009). Aktivitas Bauran Komunikasi Pemasaran Di Perusahaan. Bandung: Rineka Cipta

Suryabrata. (2011) Metodologi Penelitian. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Yoeti. (2014). Pengantar Ilmu Pariwisata. Bandung: Angkasa


Full Text: ; PDF

DOI: 10.24036/jptbt.v5i1.11031
10.24036/jptbt.v5i1.11031

Article Metrics

Abstract View : 90 times
; PDF : 24 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Wisnu Edi Saputra, Asmar Yulastri

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.