Determinants of Learning Motivation for Students of Class of 2020 Culinary Management Concentration, Padang State University

Yahya Aulia Yulias(1), Cici Andriani(2*), Wiwik Gusnita(3), Wiwik Indrayeni(4),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(3) Universitas Negeri Padang
(4) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author




Abstract

This research was motivated by the change in learning patterns to online, which had an impact on the 2020 Class of Family Welfare Education students at Padang State University. This research aims to analyze the influence of online learning patterns on student learning motivation and perceptions. The research method uses a quantitative approach with simple linear regression analysis and hypothesis testing, as well as interviews for qualitative data. The research results show that the online learning pattern is in the medium category with several technical and interaction obstacles. There is a significant and positive influence of online learning patterns on student learning motivation (Y = 11,868 + 0,308X, tcount 5,989 > ttable 1,99547). Student perceptions tend to be positive, even though they face adaptation challenges. In conclusion, online learning has a positive impact on learning motivation and is well received by students, but it still requires the development of infrastructure and learning methods to optimize the educational process in the field of culinary arts and family welfare.

 


Keywords

Online Learning Patterns; Student Learning Motivation

References

A Lee. (2020). Wuhan Novel coronavirus (COVID-19): why global is challenging? Public Health, January, 19–21.

Asrori, M. (2007). Psikologi Pembelajaran. Bandung: CV Wacana Prima.

Buton, S., Soumokil, A., Tuharea, J., Studi, P., Pancasila, P., Kewarganegaraan, D., Keguruan, F., Pendidikan, I., Pattimura, U., & Ambon, K. (2022). Manfaat Pembelajaran Online dalam Menciptakan Proses Pembelajaran yang Menarik pada Masa Pandemi di SMP Negeri 20 Ambon. Jurnal Kewarganegaraan, 6(2), 5118–5124. https://journal.upy.ac.id/index.php/pkn/article/view/2485

Cahyani, A., Listiana, I. D., & Larasati, S. P. D. (2020). Motivasi Belajar Siswa SMA pada Pembelajaran Online di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Islam, 3(10), 123-140.

Danarjati, D. P., Murtiadi, & Ekawati, A. R. (2014). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Fitriyani, Y., Fauzi, I., & Sari, M. Z. (2020). Motivasi Belajar Mahasiswa Pada Pembelajaran Online Selama Pandemik Covid-19. Profesi Pendidikan Dasar, 7(1), 121–132. https://doi.org/10.23917/ppd.v7i1.10973

Fitriyani, Y., Fauzi, I., & Sari, M. Z. (2020). Motivasi Belajar Mahasiswa Pada Pembelajaran Online Selama Pandemik Covid-19. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 6(2), 165. https://doi.org/10.33394/jk.v6i2.2654

Fourniyati, I. R. (2021). Online Learning: Definisi, Komponen, Karakteristik dan Tren Pembelajaran Masa Depan. Administrasi Dan Manajemen Pendidikan, II(2), 206. https://jurnal.stain-madina.ac.id/index.php/mata/article/download/611/562/

Handayani, S., Marlina, M., & Desyandri, D. (2022). Faktor Yang Mempengaruhi Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar Pada Masa Pandemi Covid-19. JURNAL PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 6(1), 125. https://doi.org/10.33578/pjr.v6i1.8425

Hartanto, W. (2016). Penggunaan E-Learning sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 10(1), 1–18.

Hikmah, S., Trisnantari, E., & Hairunisya, N. (2021). Pengaruh model pembelajaran online terhadap motivasi belajar dan prestasi belajar ips pada masa pandemi covid-19 di SD negeri 1 ambakrejo kecamatan sumbergempol kabupaten tulungagung tahun pelajaran 2020 / 2021. Pendidikan, 5(3), 5787–5795. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/1866

Julianti, N., & Hatiarsih, R. (2020). Hubungan antara Motivasi Belajar dan Motivasi pembelajaran mahasiswa Matematika pada Materi Barisan dan Deret. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara II, 139–148.

Kompri. (2018). Motivasi Pembelajaran Perspektif Guru dan Siswa. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Listari, L., Bahari, Y., & Zakso, A. (2020). Pengaruh Pembelajaran Online Terhadap Motivasi Pada Mata Pelajaran Sosiologi. Analisis Implementasi Pendidiakn Kewirausahan, 1–13.

Luh Devi Herliandry, Nurhasanah, M. E. S. & H. K. (2020). Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid 19. Jurnal Teknologi Pendidikan, 22(1), 65–70.

Maulana, H. A., & Hamidi, M. (2020). Persepsi Mahasiswa terhadap Pembelajaran Online pada Mata Kuliah Praktik di Pendidikan Vokasi. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 8(2), 224–231. https://doi.org/10.26618/equilibrium.v8i2.3443

Nengrum, T. A., Pettasolong, N., & Nuriman, M. (2021). Kelebihan dan Kekurangan Pembelajaran Luring dan Online dalam Pencapaian Kompetensi Dasar Kurikulum Bahasa Arab di Madrasah Ibtidaiyah 2 Kabupaten Gorontalo. Jurnal Pendidikan, 30(1), 1. https://doi.org/10.32585/jp.v30i1.1190

NURUL AINI, & NOVA SUSANTI. (2022). Pengaruh Pembelajaran Online Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fisika. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Sains (JPFS), 5(2), 75–83. https://doi.org/10.52188/jpfs.v5i2.247

Prayogi, R., Suryatna, U., & Kusumadinata, A. A. (2017). Hubungan Komunikasi Pembelajaran Sistem E-Learning Dengan Motivasi Belajar Siswa (Kasus Pada Smk Wikrama Kota Bogor). Jurnal Komunikatio, 1(2), 99–113. https://doi.org/10.30997/jk.v1i2.174

Rahmawati, D. R., Sawiji, H., & Susantiningrum. (2023). Motivasi Belajar Pembelajaran Online Selama Pandemi Covid-19 pada Mahasiswa Pendidikan Administrasi Perkantoran Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Sebelas Maret. Jurnal Informasi Dan Komunikasi Administrasi Perkantoran, 7(1), 1–10.

Rambe, P. (2022). Motivasi Belajar Dalam Pembelajaran Online Selama Masa Pandemi Covid 19. TSAQIFA NUSANTARA: Jurnal Pembelajaran Dan Isu-Isu Sosial, 1(2), 123. https://doi.org/10.24014/tsaqifa.v1i2.18448

Restu, D. D. W. (2020). Pola Belajar Mahasiswa Pekerja Part-time: Studi Terhadap Mahasiswa Jurusan PAI UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta. Jurnal Tarbawi Stai Al Fithrah, 9(1), 21–37.

Rivai, I. N. A., & Mana, R. (2021). Pengaruh Pembelajaran Online Terhadap Motivasi Belajar dan Minat Belajar Mahasiswa PGMI di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 04(2), 168–179.

Sahvira, A., Hafid, A., & Sudirman. (2021). Hubungan Pembelajaran Online Dengan Motivasi Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(2), 216–224. https://ojs.unm.ac.id/jppsd/article/view/23635

Siahaan, Y. L. O., & Meilani, R. I. (2019). Sistem Kompensasi dan Kepuasan Kerja Guru Tidak Tetap di Sebuah SMK Swasta di Indonesia. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(2), 141. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i2.18008

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suhandono, E., Sari, Y., Sari Sakti, E. M., & Emarawati, J. A. (2021). Pengembangan Metode Pembelajaran Online Di Tengah Pandemik Covid-19. Ikra-Ith Abdimas, 4(3), 80–84. https://doi.org/10.37817/ikra-ithabdimas.v4i3.1526

Sun, L., Tang, Y., & Zuo, W. (2020). Coronavirus pushes education online. Nature Materials, 19(6), 687. https://doi.org/10.1038/s41563-020-0678-8

Suriyanti, Y. (2021). Hubungan Pembelajaran Online Terhadap Minat Belajar Siswa SMA. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(2), 477–481. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i2.1076

Tsalisah, N. H., & Syamsudin, A. (2022). Dampak Pembelajaran Online terhadap Proses Belajar Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 2391–2403. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1958

Uruk, F. H. (2021). Menguak Kondisi Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Online Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(10), 2227–2234.

Usman, H. (2014). Manajemen, Teori, Praktik, dan Riset Pendidikan. Edisi 4. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Wijaya, B. A. (2023). Dampak Perubahan Pola Pembelajaran Online Dan Luring Pada Efektivitas Belajar Siswa Sekolah Dasar Tahun 2021-2022. INOPENDAS: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 6(1), 54–60. https://doi.org/10.24176/jino.v6i1.7748

Wulandari, L. (2021). Pembelajaran Online di Masa Pandemi Covid-19 Terhadap Keberhasilan Belajar. Wawasan Pendidikan, 1(2), 135–139. https://doi.org/10.26877/wp.v1i2.8656

Yamin, M. (2011). Paradigma Baru Pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada Press.


Full Text: ; PDF

DOI: 10.24036/jptbt.v5i3.16893
10.24036/jptbt.v5i3.16893

Article Metrics

Abstract View : 61 times
; PDF : 14 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Yahya Aulia Yulias

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.