Factor Analysis of Teaching Readiness Among PKK Students Specializing in Culinary Arts

Ilhami Pebi Widyawati(1*), Juliana Siregar(2), Elida Elida(3), Cici Andriani(4),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(3) Universitas Negeri Padang
(4) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author




Abstract

Teaching readiness among vocational education students is a critical issue in higher education, particularly for those in the Culinary Arts concentration of the Family Welfare Education (PKK) program. One of the key factors influencing students’ readiness to become professional teachers is Field Teaching Experience (PLK), which serves to bridge theoretical learning and classroom practice. This study aimed to analyze the effect of PLK on the teaching readiness of PKK Culinary Arts students. Using a quantitative descriptive approach and simple linear regression analysis, data were collected from 50 students selected by random sampling from a population of 100 at Universitas Negeri Padang. A four-point Likert-scale questionnaire was used, with validity tested through Pearson Product Moment and reliability confirmed using Cronbach’s Alpha (α = 0.871). The findings showed that PLK had a significant positive effect on teaching readiness, with a regression coefficient of 1.057, t-value of 5.131, and significance level of 0.000 (p < 0.05). The coefficient of determination (R²) was 0.354, indicating that PLK accounts for 35.4% of the variance in teaching readiness. These results reinforce the importance of structured teaching experiences in preparing vocational education students to become effective educators and suggest the need for continuous improvement in the implementation of PLK programs.


Keywords

Teaching Practicum (PLK), Teaching Readiness, Vocational Education, Culinary Arts Students

References

Arikunto, S. (2022). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik. Rineka Cipta.

Ariyani, D. E. P., & Kurniawan, R. Y. (2023). Pengaruh pengalaman praktik lapangan terhadap kesiapan menjadi guru. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(2), 312–320.

Creswell, J. W. (2018). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (5th ed.). SAGE Publications.

Dewi, R., Sutrisno, H., & Nurdiana, A. (2021). Pengaruh pengalaman praktik mengajar terhadap kesiapan mahasiswa dalam mengelola kelas. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 54(2), 112-125.

Ghozali, I. (2021). Aplikasi regresi linier dan uji asumsi klasik dengan SPSS 26. Universitas Diponegoro.

Hidayat, R., & Prasetyo, B. (2021). Motivasi dan kesiapan mahasiswa menjadi guru: Studi pada mahasiswa pendidikan vokasi. Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(1), 45-59.

Höhne, J. K., & Krebs, D. (2023). The use and misuse of the neutral response category in Likert-type scales. Journal of Survey Statistics and Methodology. https://doi.org/10.1007/s40300-024-00276-5

Kartika, N., & Prasetyo, R. (2023). Analisis pengaruh pengalaman PLK terhadap kesiapan mahasiswa dalam mengajar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 15(3), 78-92.

Nugraha, R., & Setiawan, P. (2022). Pengaruh prestasi akademik terhadap kesiapan mahasiswa dalam mengajar. Jurnal Evaluasi Pendidikan, 9(2), 140-155.

Nugroho, A., & Setiawati, L. (2022). Kompetensi pedagogik mahasiswa kependidikan dalam menghadapi tantangan abad 21. Jurnal Inovasi Pendidikan, 11(4), 300-315.

Oktavianingsih, E., & Fitroh, S. F. (2022). Pengembangan Instrumen Kematangan Emosi sebagai Alat Ukur Kesiapan Menjadi Guru Profesional pada Mahasiswa PG-PAUD. Al-Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 112–125.

Prasetyo, A., & Lestari, D. (2022). Implementasi strategi pembelajaran berbasis praktik untuk meningkatkan kesiapan mengajar mahasiswa. Jurnal Pendidikan Indonesia, 10(2), 87-101.

Putri, M., Rahman, F., & Wijaya, T. (2021). Peran dukungan keluarga dalam meningkatkan kesiapan mahasiswa menjadi guru. Jurnal Pendidikan dan Psikologi, 8(1), 55-68.

Raharjo, S. (2023). Hubungan antara prestasi akademik dengan kesiapan mahasiswa dalam mengajar. Jurnal Riset Pendidikan, 12(3), 201–215.

Rahman, F., & Wijaya, T. (2022). Dampak pengalaman praktik lapangan terhadap kesiapan mahasiswa dalam mengajar. Jurnal Pendidikan Profesi Guru, 5(2), 132–145.

Roofiq, M. (2023). Peran soft skills dalam kesiapan menjadi guru. Jurnal Pendidikan (JUPE), 14(3), 145–152.

Sari, R. N. (2022). Faktor-faktor yang memengaruhi kesiapan mahasiswa menjadi guru dalam pelaksanaan PLK. Skripsi, Universitas Sanata Dharma. Diakses dari https://repository.usd.ac.id/51986/

Ramadani, A. F. (2022). Pengaruh Minat Menjadi Guru dan Praktik Pengalaman Lapangan terhadap Kesiapan Menjadi Guru. Skripsi, Universitas Pendidikan Indonesia. Diakses dari https://repository.upi.edu/81111

Septiani, D., & Widiyanto, W. (2021). Pengaruh Praktik Pengalaman Lapangan, Lingkungan Keluarga, dan Kesejahteraan terhadap Kesiapan Menjadi Guru. Economic Education Analysis Journal, 10(1), 130–144.

Setiawan, B., & Lestari, A. (2021). Hubungan antara motivasi mengajar dengan kesiapan mahasiswa dalam menjadi guru. Jurnal Pendidikan Karakter, 9(1), 67–80.

Shinta, R., Andini, L., & Prasetya, D. (2022). Peran lingkungan sekolah dalam mendukung kesiapan mahasiswa PLK. Jurnal Pendidikan dan Profesi Guru, 10(1), 88–97.

Supriyadi, A. (2023). Pengaruh kesiapan emosional terhadap kinerja mengajar mahasiswa PLK. Jurnal Pendidikan Guru, 13(2), 95–110.

Susanto, R., & Wibowo, D. (2021). Efektivitas pengalaman PLK dalam meningkatkan kompetensi mengajar mahasiswa. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(3), 211–225.

Sukmawati, R. (2021). Analisis Kesiapan Mahasiswa Menjadi Calon Guru Profesional Berdasarkan Standar Kompetensi Pendidik. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 8(1), 45–55. Universitas Muhammadiyah Tangerang.

Utami, D., & Ramadhani, A. (2020). Pengaruh dukungan lingkungan terhadap kesiapan mahasiswa dalam mengajar. Jurnal Pendidikan dan Sosial Budaya, 6(4), 125–139.

Valen, F. (2020). Kesiapan mahasiswa dalam menjalani program PPL. Jurnal Basicedu, 4(2), 455–462.

Veni, M., Sefrinal, S., & Simponi, Y. (2022). Pengaruh pengalaman PPL terhadap kesiapan mahasiswa menjadi guru. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pengajaran, 14(2), 175–189.

Wibowo, D. (2021). Faktor-faktor yang memengaruhi kesiapan mahasiswa dalam mengajar. Jurnal Riset Pendidikan dan Evaluasi, 10(1), 45–60.

Wibowo, F. (2023). Kesiapan mahasiswa PLK dalam menghadapi tantangan mengajar. Jurnal Pendidikan Profesional, 7(2), 90–105.

Wulandari, E., Sutikyanto, & Mujiyanto. (2023). Optimalisasi Praktik Pengalaman Lapangan dalam Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Calon Guru. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 10(1).

Yulianto, R., Setiawan, T., & Lestari, W. (2021). Faktor-faktor yang memengaruhi kesiapan mahasiswa dalam profesi guru. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 15(1), 112–128.


Full Text: ; PDF

DOI: 10.24036/jptbt.v6i2.26889
10.24036/jptbt.v6i2.26889

Article Metrics

Abstract View : 34 times
; PDF : 5 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 ilhami pebi widyawati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.